söndag 27 februari 2011

Recension - Eilas Vitaminkräm Normal Hud

Eilas är ett svensk familjeföretag som tillverkar produkter med endast naturliga ekologiska ingredienser, utan parabener, mineraloljor och konserveringsmedel, inga konstigheter helt enkelt! De har funnits sedan 1987 och enligt deras hemsida är deras produkter registrerade hos Läkemedelsverket.

Jag letade efter en lite billigare hudkräm med stort innehåll utav vitaminer och hittade Eilas Vitaminkräm för normal hud. Krämen innehåller bland annat A-, E- och B5-vitamin samt fettsyran GLA, vilket jag tyckte verkade bara en bra kombination.

Behållaren är en pumpflaska vilken känns hygieniskt, men det är lätt att få en för stor klick av den gula krämen om man inte har en varsam hand. Krämen jobbas lätt in i huden och känns skön och återfuktande. Enligt Eilas ska den lukta lätt av rosendoft – men det tycker tyvärr inte jag. Den luktar starkt av örter (antagligen gurkörtsoljan som går igenom) och det tog emot att smörja in mig de första gångerna. Dock tycker jag att jag känner mig lite fet i pannan framåt dagen (har T-zon) men jag tycker att det här är en väldigt bra och prisvärd produkt, trots lukten.

Plus
- Stor halt av A-, E-, B5-vitamin och GLA.
- Väldigt återfuktande och lättjobbad
- Huden känns mättad och len
- Bra pris (ca 99 kr)
- Svenskt och närproducerat (även om endel ingredienser är importerade)

Minus
- Den starka doften
- Flaskans pumpfunktion, lätt att få för mycket

Du kan köpa den via Eilas
hemsida eller här. Ca pris 99kr för 50 ml.

INCI: Aqua, Prunus amygdalus Oil, Panthenol, Sodium Stearoyl Lactylate, Buturospermum parkii,
Glyceryl Stearate, Tocopheryl Acetate, Borago officinalis Seed Oil, Cetyl Alcohol, Glycerine,
Glyceryl Caprylate, Tocopherol, Sodium Levulinate, Sodium Anisate, Retinol Palmitate, Lactic
Acid, Xanthan Gum, Sodium Phytate, Calendula officinalis Extract, Aroma** (Limonen,
Linalol, Geraniol, Citronellol, Citral, Eugenol, Farnesol)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar