lördag 8 oktober 2011

Recension - Eco Tools 5 Piece Set

Eco Tools 5 Piece Set består av 4 borstar och en förvaringspåse. Enligt Eco Tools består borsthandtagen av bambu, som har en mycket liten påverkan på jordens resurser eftersom det är en "hållbar" växt. Borsten består av syntetiskt Taklon som inte är djurtestat. Metallen på handtagen är återvinningsbar aluminium. Ytterförpackningen är återvinningsbar och återanvändbar och den lilla necessären som följer med är gjord i bomull/hampa. Så de har verkligen tänkt på allt, men jag funderar lite över om den syntetiska borsten är miljövänlig att ta fram och om den går att återvinna?

Borstarna är verkligen mjuka och lena och jag huttade ut min gamla ID Kabuki illa kvickt när jag kände skillnaden! (den började ändå lossna i limningen efter ha varit trotjänare i ca 5 år) Jag måste säga att det är de bästa borstarna jag har provat och är väldigt nöjd med dem. De har ännu inte tappat några strån och de var lätta att rengöra. Jag kommer med största sannolikhet fylla på med fler varianter av Eco Tool-borstar.

Mineral Powder Brush - Den här borsten använder jag faktiskt som Rouge/Bronzer borste vilket det fungerar ganska bra till. Borstens utformning är inte optimal, utan som namnet förespråkar är den nog mer till för mineral foundations eller finishing puder. Troligen blir det att införskaffa en Rouge-borste i samma serie.

Concealer Brush -  Lagom storlek och form. Jag har testat både med torrt och "blött" mineralpuder/concealer och den fungerar bra.

Eye Shading Brush -  Perfekt för att lägga bas-skuggor på ögonlocken, sveper bra med pigment och är len och skonsam mot ögonlocken.

Baby Kabuki Brush -  Först tyckte jag att den var lite för liten men det det är nog en vanesak, nu använder jag den i stort sett varje dag och den fångar upp rikligt med piggment och är lätt att "buffa" mineral foundations med.

Eye Shading Brush och Baby Kabuki Brush är de jag är mest nöjd med och de är mina favoriter i det här kitet. Den lilla förvaringsväskan är väldigt fin och har knäpplock, perfekt att förvara borstarna i, men jag upplever att den är i lite minsta laget för att alla borstarna ska få plats.

Plus
- Gjorda med återvinningsbara och hållbara material
- Mjuka och lena
- Ej testade på djur

Minus
- Inga?

Kostar ca 250 kr och finns att köpa bl a här och här.

English: Review of Eco Tools 5 Piece Set. Great silky brushes that are 100% cruelty-free, bristles made of synthetic taklon and handles made of bamboo and recycled aluminum. My favourites is the Baby Kabuki and the Eye Shading Brush. Can't think of anything negative with them!

1 kommentar:

  1. Håller med, dessa borstarna håller verkligen hög kvalitet! :)

    SvaraRadera