lördag 10 mars 2012

Minitest - 2 x Estelle & Thild Face Cream

Som ni säkert vet får man då och då med trevliga provpåsar när man beställer sina skönhetsprodukter från vissa webshoppar. Vissa är dock så pass icke-naturliga att jag ger bort dem trots att jag ber om endast provförpackningar på eko/naturligt, men jag har en liten skara med gröna testförpackningar som jag har börjat kika på när jag får tid över. 

Först ut är två ansiktskrämer från svenska Estelle & Thild - Neroli och Fragrance Free. Båda två är helt naturliga och ECOCERT-märkta. De innehåller inga parabener, mineraloljor, SLS, parfym, silikon, PEGar,  färgämnen eller andra onödiga kemiska tillsatser. 

Estelle & Thild Fragrance Free Ecorganic Face Cream

Beskrivs som en 100% parfymfri ekologisk dagkräm som återfuktar ordentligt och ger huden lyster. Den innehåller bl a lugnande aloe vera och närande mandelolja som är rik på vitaminer essentiella fettsyror. Innehåller även vaniljextrakt som dämpar rodnader och lugnar huden. Passar Känslig hy. Pris ca 245 kr för 50 ml.

Jag upplevde att Fragrance Free Face Cream luktade ytterst lite av gröna växter så det känns verkligen som att det borde vara en bra kräm för de som är känsliga för parfym eller för den delen essentiella oljor. Den var lätt och krämig att smörja in sig med, men behöver ganska lång tid på sig att sjunka in. Huden känns behaglig och återfuktad efteråt och även morgonen efter om jag smörjt in mig på kvällen. 

Betyg (utav 5 möjliga): 



INCI: destillerat vatten, rosdestillat*, destillat från blåklint*, sheasmör*, mandelolja*, jungfru solrosolja*, växtvax, sesamolja*, vaniljextrakt*, aloe vera extrakt*, olivbladsextrakt, naturlig e-vitamin, naturligt glycerin, xanthan gum, citronsyra, mild konservering.
* Ingrediens från ekologisk odling.



Estelle & Thild Neroli Ecorganic Face Cream

Beskrivs som en ekologisk ansiktskräm som återfuktar ordentligt, balanserar huden och ger lyster. Den innehåller närande uppfriskande neroli och mandelolja som är rik på vitaminer samt essentiella fettsyror. Passar Normal och Blandhy. Pris ca 245 kr för 50 ml.

Neroli Face Cream upplevde jag som väldigt lätt att smörja in med en lätt doft av neroli. Den kändes väldigt återfuktande men jag upplevde att den aldrig riktigt sjönk in ordentligt i huden och jag kände mig lite fet i hyn. Jag kände speciellt av det en morgon när jag hade lite bråttom och lade på min flytande foundation ovanpå direkt efter appliceringen av krämen - det blev katastrof! Jag gick runt och kände mig flottig hela dagen då krämen även gjorde att foundationen inte sjönk in som den skulle. Jag upplevde ingen skillnad med eller utan serum under. Tilläggas är att jag har blandhy så jag hade trott att den här var bäst lämpad för mig utav de två testade krämerna.

Betyg (utav 5 möjliga):



INCI: destillerat vatten, rosdestillat*, destillat från blåklint*, sheasmör*, mandelolja*, jungfru solrosolja*, växtvax, sesamolja*, eterisk doftolja (neroli), vaniljextrakt*, aloe vera extrakt*, olivbladsextrakt, naturlig E-vitamin, naturligt glycerin, xanthan gum, citronsyra, mild konservering.
* Ingrediens från ekologisk odling.

3 kommentarer:

  1. Hej Mona! :) Jag köpte en medium och jag är vanligtvis en 36:a och den sitter helt prefekt, så jag skulle våga säga att de är väldigt exakta i storleken! Jag provade en L också och hade det inte funnits en M så hade jag köpt L ändå för den är så snygg ;) tror att en L skulle sitta perfekt på en 38:a, min mamma har den storleken och jag köper ofta kläder till henne som jag provar själv först så kör på!! ;)
    Ha det bra! /Johanna

    SvaraRadera
  2. hej!
    jag undrar om du rekommenderar den produkten som passar en blandhy?
    du får gärna maila mig svar på lilla_linnea_91@hotmail.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte inte den passade min blandhy speciellt bra eftersom den efterlämnade en fet känsla och inte fungerade så bra under makeup. Det kan ju vara så att den passar dig bättre, men jag hade nog inte rekommenderat den.

      Radera