onsdag 10 oktober 2012

Recension ~ IDUN Palett Brunkulla


IDUN Palette Brunkulla ska bestå av pressade, högrenade mineraler. Ingredienserna ska enligt IDUN vara noggrant utvalda och testade för att passa personer med känsliga ögon och kontaktlinsbärare. Ögonskuggorna är fria från nickel, krom, mikroorganismer, konserveringsmedel och parfym.

Brunkulla kommer i en praktisk dosa med lock i spegeln och fint motiv på utsidan. De fyra nyanserna går från beige, ljust guld till ljusbrun och varmt mörkbrun med guldstänk i. Alla skuggorna är skimmrande förutom den mörkbruna som visserligen har små små guldstänk. Alla skuggorna är pigmentrika och lätta att jobba med, det är enkelt att tona/blanda dem på ögonlocket.
Oftast väljer jag max två nyanser från paletten och jobba med, men alla nyanser är väl avvägda mot varandra och fungerar ihop. Dosan är perfekt att ha med sig i väskan för att bättra på eller sminka upp om man ska vidare efter jobb, det enda jag kunde sakna hade varit en liten bra ögonskugge-applikator så hade den varit komplett!
Hållbarhetsmässigt så tycker jag att skuggorna håller sig åtminstone 6 timmar innan de börjar krypa in i veckan på ögonlocket. Jag använder ingen primer så jag tycker ändå att hållbarheten är bra i mina mått mätt.

Jag gillar verkligen den här paletten, bra att ha när tiden tryter och färgerna passar till det mesta. Här bredvid ser ni en look som jag gjort med de två vänstra skuggorna (som även är mina favoriter):
Plus
- Väl avvägda nyanser
- Pigmentrika ögonskuggor
- Lätta att jobba med och tona på ögonlocket

Minus
- Kan inte komma på något speciellt, möjlighen hållbarheten men den är kanske bättre med primer.

Betyg blir 9 utav 10 möjliga!

Pris ca 199 kr för 4 gram. Finns att köpa på bland annat Eleven.se och på Apotek.

English: Good value mineral eyeshadow palette from swedish brand IDUN Minerals. Beautiful colours that harmonize with eachother and stays on for about 6 hours (I did not use primer). Easy to work with and tone on the eyelid.

INCI: Mica, Kaolin, Octyldodecyl stearoyl stearate, Caprylic/capric triglyceride, Silica.+/-: CI77891, CI77491, CI77492, CI77499, CI77497

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar