måndag 25 februari 2013

Recension ~ Organiqs Foundation Natural Beige



Organiqs Foundation Natural Beige beskrivs som en flytande foundation gjord på naturliga och ekologiskt odlade ingredienser. Med bland annat ekologisk arganolja stärker den hudens naturliga fuktbalans samtidigt som den ska ge täckning och en sidenmatt yta. 99% av ingredienserna är naturliga, utav dessa är 20,5% ekologiska ingredienser.
 
Själva förpackningen är fin, en plastpump som doserar bra och en kork i papp. Själva konsistensen är lättjobbad och krämig, och foundationen smälter fint in i huden. Inte alls lika "torr" i konsistensen som t ex min foundation från 100% Pure.
 
Täckningen upplever jag som väldigt lätt, den utjämnar hudtonen något och det syns knappt att jag har en foundation på mig. Jag hade nog önskat mer täckning än så. På huden blir foundationen varken matt eller glansig, ett mittemellan och det blir väldigt bra med ett vanligt mineralpuder eller finishing puder ovanpå.
 
Som de flesta foundations klarar den inte riktigt av min T-zon utan jag blir glansig i pannan framåt eftermiddagen, tror det snarare handlar om underlaget och min huds tillstånd än att det är något fel på foundationen. Jag upplever att huden håller sig återfuktad under dagen vilket är ett stort plus så här i vintertider. Även om jag i torr och fnasig i huden "förvärrar" den inte ytan så den ser ännu flakigare ut, vilket andra foundations kan göra.
 
Plus
- Vårdande och återfuktande
- Lättjobbad på huden
- Smälter in fint med min egen hudton
 
Minus
- Hade önskat bättre täckning
- Innehåller Phenoxyetahnol
 
Betyg 7 utav 10 möjliga.
 
Finns i 3 nyanser och kostar 185kr för 15 ml. Finns hos Nelly.se och den danska hemsidan.

English: Review of Organiqs Foundation Natural Beige. A easy-to-apply and hydrating foundation with very light coverage. Blends well with my skintone but I would have wished for more coverage. I believe it's very nice now during the winter when the skin needs more care. Contains Phenoxyetahnol.
 
INCI: AQUA, CITRUS AURANTIUM DULCIS (ORANGE) FRUIT WATER , CAPRYLIC/CAPRIC TRIGLYCERIDE , GLYCERIN ,CETEARYL ALCOHOL, GLYCERYL STEARATE, SILICA , ORBIGNYA OLEIFERA SEED OIL , SIMMONDSIA CHINENSIS (JOJOBA) SEED OIL , POTASSIUM PALMITOYL HYDROLYZED WHEAT PROTEIN , PHENOXYETHANOL , SODIUM LEVULINATE, GLYCERYL CAPRYLATE , TAPIOCA STARCH , ARGANIA SPINOSA KERNEL OIL , GLYCERYL STEARATE, CITRATE, CETEARYL ALCOHOL, HELIANTHUS ANNUUS EXTRACT, SODIUM ANISATE, HECTORITE , CALENDULA OFFICINALIS EXTRACT , ETHYLHEXYLGLYCERIN
GLYCINE SOJA OIL, SODIUM PHYTATE, LACTIC ACID, TOCOPHEROL, BETA SITOSTEROL , SQUALENE , ARGININE , ALCOHOL , CI 77891 CI 77492 CI 77491 CI 77499

4 kommentarer:

  1. Hej,

    Jag har kikat in på din blogg lite då och då! Gillar det du skriver och vet att du är intresserad av naturlig skönhet. Jag har startat ett litet projek där jag säljer fina flaskor och burkar för folk som vill göra sina egna naturliga hud och hårvårdsprodukter.

    Kolla gärna in och ge feedback om du vill :)


    blogg: http://jagkansjalv.blogg.se
    shop: http://www.etsy.com/shop/CreativeProjectsSwe?ref=seller_info

    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lulu!

      Tack och vad roligt att höra att du gillar vad jag skriver! :)
      Jag ska kika in på din blogg och din Etsy butik.

      Radera
  2. Hej Mona, tack för som alltid en bra recension! Det ser ut att vara en fin foundation! Drar den här nyansen mest åt gult eller rosa skulle du säga? Lägger sig inte i porerna/veck/rynkor? Ingen SPF eller hur?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mitte! Tack så mycket och tack för tipsen på fler aspekter att ta med mig när jag recenserar. :)
      Nyanser går mer mot gult/beige och jag upplever inte att den lagt sig i varken rynkor eller porer. Det har inte kommunicerats någon SPF och det verkar inte vara det heller vad jag märkt.

      Radera