måndag 12 augusti 2013

Recension ~ DO2 Deo Crystal Spray


DO2 är en helt naturlig deo baserad på alunkristaller. Kristallerna aktiveras så snart de kommer i kontakt med vanligt vatten och efter att man fyllt på med vatten är den klar att användas efter 30 sekunder. DO2 ska hämma tillväxt av bakterier som orsakar obehaglig svettlukt och ha en lätt sammandragande effekt. Den ska motstå svettdoft i minst 24 timmar och ej missfärga kläder. Ej testad på djur. Ska vara dryg - så länge det finns kristaller kvar går det att fylla på med vatten, ca 10 gånger (ca 250 ml färdig deo per gång).

Enligt DO2's egna utsago kan deon även användas för lukt vid inkontinens( man kan tydligen spraya i trosan eller på bindan). Den ska ha ett lågt pH-värde (3,2) och är därför vara verksamt mot svampinfektioner. Den ska hjälpa småsår att läka fortare. Och ta bort dålig lukt i skor.
Jag har bara testat DO2 som deo. Min svärmor köpte den här till mig på en mässa och jag måste säga att jag blev positivt överraskad!

Sprayflaskan innehåller genomskinliga alunkristaller och jag fyllde på vatten och skakade om innan första användning. Den luktar ingenting och har hittintills inte svidit eller gett utslag på något sätt. Och den fungerar alldeles utmärkt! Jag har inte märkt av att den hämmat svettningarna så mycket (kanske något) men som utlovat håller den svettdoft borta i ca ett dygn och även vid träning och varma sommardagar.

Jag är inne på min tredje påfyllnad utav vatten och som ni ser har jag fortfarande mycket alunkristaller kvar vilken gör den till en väldigt dryg deo. Dock vill den gärna klibba igen i munstycket då och då och lösningen blir att skölja munstycket i varmt vatten och lösa upp kristallerna som fastnat.

När jag fick deon så var jag först lite skeptiskt till Alun kristallerna men här finns ett mycket bra äldre inlägg om just de olika typerna kristaller och skillnaden mellan Tahistenen, Urtekram och DO2.

Plus
- Den fungerar!
- Dryg
- Håller svettdoft borta i ungefär ett dygn

Minus
- Spray-munstycket klibbar gärna igen

Betyg blir pott 10 eftersom det är en bra deo och den är väldigt dryg. Hade gärna sett en variant med doft men jag tror tyvärr att det är ganska svårt att framställa om man inte själv droppar i några droppar av någon olja. :-)

Pris och vart man kan köpa den var inte lätt att hitta för deras  men jag hittade två webshoppar som säljer den. 89 kr via Malloe.net och 100 kr via Friendlyshop.nu. Tipsa gärna om ni sett den på fler ställen eller i butik!

English. Good value spraydeodorant with alun crystals that works good without leaving a bad smell or marks on your clothes.

INCI: Aluminiumammoniumsulfat-12-hydrat

2 kommentarer:

  1. Vad roligt att du hittat en bra naturlig deo, det är ju något som inte är det lättaste alla gånger. ;) Jag hittade en favorit i Coconut Dreams deo men nu har den blivit så svår att få tag på så jag har gott över till Moogoos som jag använt tidigare, också bra men inte riktigt så effektiv som Coconut Dreams.

    SvaraRadera