måndag 22 september 2014

Recension ~ Luxsit Enlight Shampoo

Travelsize på bilden. Glömde fota min fullsize. :)
Luxsit Enlight Shampoo är ett naturligt schampo med en bas av vegetabiliska ingredienser som ska passa normalt till fett hår. Extrakt från havre ska skydda hårstråna och en blandningen av naturliga antioxidanter och nässel-extrakt ska hjälpa till att skydda mot irritation och en kliande hårbotten.

Eftar att ha provat en travelsize av det här shampot kände jag direkt att jag ville prova det under en längre tid så jag köpte mig en fullsize. Luxsit Enlight Shampoo kommer i en svart snygg plastflaska med snäpplock. På bilden ovan ser ni dock bara travelsize, hann inte fota fullsize innan mannen slängde den i återvinningen. :/ Tycker Luxsit's design överlag är otroligt snygg och unisex.

Schampot är genomskinligt och lite som en gelé i konsistensen och doftar fantastiskt fräscht av pepparmynta och rosmarin. Det är lätt att fördela i håret och ger mycket lödder. Min feta hårbotten kräver två schamponeringar för att kännas fräsch och ren. När håret torkat innfaller en riktigt härlig känsla i håret - det känns som att det är mer stuns och volym i håret samtidigt som det känns återfuktat. Dock börjar min hårbotten bli fet redan efter 1-1½ dag vilket gör att jag måste använda torrschampo emellan tvättarna. En annan sak jag märkte var att om jag fick ner schampot i ansiktet så reagerade min hud genom att bli lite röd och irriterad ibland. Kan det ha varit pepparmyntan som orsakat det?

Plus
- Mycket lödder
- Härligt uppfriskande doft
- Rent, fräscht, återfuktat hår med stuns och volym

Minus
- Håret blir fett snabbt igen
- Formulan har ibland irriterad min hud i ansiktet

Pris ca 175 kr för 315 ml och finns att köpa lite överallt på nätet so t ex på Eleven och Sundloef (som även säljer i sin fysiska butik). Det går även att besöka Luxsit's Showroom/Butik i Hammarby Sjöstad i Stockholm för en shoppingtur. :)

INCI: aqua, *lauryl glucoside, *coco glucoside, *sodium coco sulfate, *lactobacillus ferment, **oryza sativa extract, *glyceryl oleate, **urtica dioica extract, **equisetum ervense leaf extract, *oat beta glucan, *oat maltodextrin, sodium benzoate, potassium sorbate, *levulinic acid, *glycerin, sodium levulinate, *ethyl lauroylarginate hci, *sclerotium gum, sodium dehydroacetate, citric acid, **fragrance (essential oil), limonene

***

English: Luxsit Enlight Shampoo has a base of natural ingredients that should suit normal to oily hair. Extracts from oats helps protect hairstrands and a mixture of natural antioxidants and nettle extracts helps to protect against irritated and itchy scalp.

Luxsit Enlight Shampoo comes in a sleek black plastic bottle with snap cap. The shampoo is translucent and a bit like jelly in texture and smells wonderfully fresh of peppermint and rosemary. It is easy to apply in the hair and gives a lot of lather. My oily scalp requires two times shampooing to feel fresh and clean. Once the hair has dried I get a really great feeling in my hair - it feels more bouncy and seems to have morevolume while it feels moisturised. However, my scalp starts to get oily after 1-1 ½ days, which means that I have to use a dryshampoo in between washes. Another thing I noticed was that if I got shampoo in my face my skin reacted by becoming a little red and irritated sometimes. Could it have been the peppermint that caused it?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar