tisdag 30 september 2014

Vår Balkongodling - Hur gick det?


Imorgon är det Oktober och det är officiellt höst även om solen och graderna utomhus kanske inte säger det. Vår lilla balkongodling har haft en längre säsong än jag trott. Och det har varit otroligt kul och tillfredsställande att driva upp plantor, kunna plocka giftfri sallad, tomat och gurka från balkongen. Att se att humlorna hittar upp till sjunde våningen och pollinerar våra blommor och citroner (som fått citronbebisar!).

Våra plantor på balkongen har så sakteliga börjar anpassa sig till kyligare grader om nätterna och Avokadoplantan jag drev upp har fått flytta in. Än sitter det gula körsbärstomater och mognar på vår gigantiska planta. Något jag lärt mig är att lyssna på min Mamma! ;-) Hon sa till mig att jag skulle sätta tomatplanta ensam i en pallkrage men jag tyckte den såg så liten och tanig ut och satte den tillsammans med en gurkplanta. Det skulle jag inte gjort... haha! Den tog över totalt och höll på att kväva vår gurkplanta så vi fick klippa till tomatkvistarna. Gurkan å andra sidan var tapper och gav oss 3 st gurkor i skörd under sommaren. Plocksallad ska jag absolut sätta fler av nästa år för det hade vi mycket nytta av. Jag vill även plantera ärtor, jordgubbar och mer blommor. På bilderna ser ni tappra sommarblommor och lavendel som fortfarande blommar så sent som i helgen.

En sak är säker - jag ser fram emot nästa sommar. Och den dagen vi har trädgård att pyssla i! :-)


***

Tomorrow is the 1st of October and it is officially autumn even though the sun and the degrees outdoors might not say so. Our little balconygarden had a longer season than I imagined. And it's been incredibly fun and satisfying to drive up the plants, to be able to pick non-toxic salad, tomatoes and cucumbers from the balcony. To see that the bees found it's way up to the seventh floor to pollinate our flowers and lemons (we have lemon babies!).

Our plants on the balcony are just slowly beginning to adjust to the chillier degrees at night and the avocado plant I drove up had to move in. There is still yellow ripe cherry tomatoes on our gigantic tomatoplant. Something I learned is to listen to my Mom! ;-) She told me that I should put the tomato plant alone in a palletcollar but I thought it looked so small and scrawny so I put it together with a cucumber plant. Not good ... haha​​! The tomatoplant took over totaly and was choking our cucumber plant so we had to cut the tomato branches. The cucumber on the other hand was brave and gave us three cucumbers during the summer. I'll definitely sw more salad next year which was very useful. I would also like to plant peas, strawberries and more flowers. In the pictures you see brave summer flowers and lavender that are still blooming as late as this weekend.

One thing is for sure - I look forward to next summer. And the day we have a garden to tend to! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar