måndag 26 januari 2015

Recension ~ Lily Lolo BB Cream Light


Lily Lolo BB Cream är en BB kräm/vårdande foundation som med hjälp av sodium hyaluronate, ekologisk aloe and jojobaolja ska återfukta huden samtidigt som den ska ge lätt täckning. BB krämen ska ge en anti-age effekt på huden med hjälp av naturliga antioxidanter och finns i två nyanser; Light och Medium.

Mitt utlåtande: Jag har testat nyansen Light som jag fick hem för test i ett pressutskick. För mig känns Light faktiskt för mörk och beige såhär års. Nyansen Light passar nog bäst för ljus till medium hudton och jag tror att nyansen Medium gör sig bäst till medium till mörk hudton.


BB krämen kommer i en praktisk tub som är okey att dosera med. Krämen är åt det beiga hållet med en hint av rosa och doftar milt av örter och blommor. Konsistensen är skön att jobba in i huden men torkar ganska fort så man får vara snabb. Jag skulle rekommendera att ha en kräm eller ett serum under för bästa resultat även om det går att använda BB krämen direkt på huden som den är. Täckning är lätt precis som Lily Lolo utlovar och personligen skulle jag vilja ha lite mer medeltäckning. Det går att bättra på efter första lagret men jag får det oftast inte jämnt. Huden känns återfuktad hela dagen vilket är ett stort plus, men samtidigt tycker jag att hållbarheten på färgen har varit lite ojämn. Känslan på huden är len och BB krämen ger en matt finish. En okey foundation som kanske skulle fungera bättre på sommaren för mig då jag har mer färg och kräver mindre täckning.

Plus
- Återfuktande under dagen
- Mild doft
- Lätt täckning för de som vill ha det

Minus
- För mörka nyanser för bleknosar
- Hållbarheten känns ojämn
- Torkar snabbt vid applicering

Pris från 249kr för 40ml beroende på webshop/butik. Finns på t ex Kissed by Eco, Brallis mfl

***

English: Lily Lolo BB Cream is a BB cream/caring foundation that with inredients such as sodium hyaluronate, organic aloe and jojoba oil will moisturize your skin while it will provide light coverage. The BB cream will provide an anti-aging effect on the skin using natural antioxidants and are available in two shades; Light and Medium.

My opinion: I have tested the shade Light which I got sent home in a press release. For me it feels like Light actually is too dark and beige this time of year. The shade Light is probably best for light to medium skin tone and I think the shade Medium is best for medium to dark skin tone.

The BB cream comes in a handy tube, which is okay to dispense with. The cream is beige with a hint of pink and has a mild scent of herbs and flowers. The texture is pleasant to work into the skin but dries pretty fast so you have to be quick. I would recommend having a cream/serum underneath for the best results although it is possible to use the BB cream directly to the skin as it is. Coverage is light just like Lily Lolo promises and personally I would like to have a little more medium coverage. You can touch up after the first layer but I often don't get the next layer even. Skin feels moisturized all day which is a big plus, but I think the durability of the colour has been a bit uneven. A okey foundation that might work better in the summer for me when I have more color and require less coverage.



INCI: Ingredienser: Aqua, Caprylic/capric Triglyceride, Glycerin, Coco-caprylate, Cetearyl Olivate, Sorbitan Olivate, Simmondsia Chinensis (jojoba) Seed Oil, Triticum Vulgare (wheat) Germ Oil, Prunus Amygdalus Dulcis (sweet Almond) Oil, Argania Spinosa (argan) Kernel Oil, Stearic Acid, Cetyl Alcohol, Glyceryl Stearate, Boron Nitride, Benzyl Alcohol, Parfum, Sodium Benzoate, Potassium Sorbate, Tocopherol, Aloe Barbadensis Leaf Juice Powder, Leptospermum Scoparium (manuka) Oil, Punica Granatum (pomegranate) Seed Oil, Dehydroacetic Acid, Helianthus Annuus (sunflower) Seed Oil, Sodium Hyaluronate, Limonene, Linalool, Benzyl Benzoate, Benzyl Salicylate, Ci 77891 (titanium Dioxide), Ci 77491 (iron Oxide), Ci 77492 (iron Oxide), Ci 77499 (iron Oxide)

4 kommentarer:

  1. Jag testade den lite i somras och jag håller med det du säger. Jag tyckte den var för mörk för mig. Om jag hade ett väldigt tunnt lager och sen använde bronzer och rouge så gick det att få snyggt. Men med färgen lite för mörk så är det ju inget som man kan göra i en hast. Jag har ju torrare hud än dig också och på sommaren är detta ett gränsfall, skulle nog inte fungera på höst, vinter och vår. Så eftersom den är utan spf så är det inget som jag skulle köpa full size. Jag gilalr dock konsistensens och känslan på huden. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag hade önskat att brittiska Lily Lolo hade tänkt till och gjort fler nyanser. Tycker aldrig det blir bra med en eller två "passar alla"-nyanser som vissa märken har. Blir alltid för mörka och sedan är det olika om man behöver mer beige eller mer rosa pigment till sin hudton.
      Jag kommer ställa den i kylskåpet fram till sommaren och ta fram den då igen så får vi se. :-)

      Radera
  2. Själv drömmer jag om den där färgade krämen (BB, CC, Foundation, whatever) som liksom bara är att smörja på sig utan en massa pill och petigheter, så ska den bara ligga där perfekt över huden hela dagen utan att bli glasig eller pudrig eller få mig att se sminkad ut. Jag förstår ju själv att det är lite väl högt ställda krav och jag har väl nånstans gett upp hoppet också tror jag för jag håller mig troget till min Idun Foundation i puderform. Jag har testat flera flytande från Une, bl a Skin ideal youth Foundation, jag har testat Dr Hauschkas, Luxsit, Nvey Eco, nån från Origins. En del är bättre än andra för mig, men Idun är ändå den som funkar i långa loppet. //Hanna Li

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör vi nog alla! :) Det närmaste jag kommit var nog en foundation från Estee Lauder en gång i tiden men den skulle jag inte ta i med tång nuförtiden... :/ Jag är himla nöjd med min Une även om den inte håller min feta hy i schack hela dagen. Skönt att du iallafall hittat din perfekta puderfoundation! Kram på dig!

      Radera